POFU | Om undervisningen
21632
page-template-default,page,page-id-21632,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4.1,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
Om POFU-undervisningen
_
Form på undervisningen
POFUs undervisning går over tre timer, og holdes klassevis. De to POFU-underviserne som leder klassen gjennom opplegget er psykologistudenter som har gjennomgått tre dager med opplæring.  Fokuset i undervisningen er på psykisk helse fremfor uhelse, og på å normalisere, uten å bagatellisere, vansker unge kan møte på. Undervisningen er dialogbasert, og består av miniforedrag, filmklipp, gruppeoppgaver, klassediskusjoner, lek, og øvelser individuelt og i plenum.  
Evaluering og revidering
Undervisningsopplegget har blitt utarbeidet i samarbeid med psykologer, våre kollegaer i Mental Helse Ungdom, undervisere, lærere og ungdom. Hver undervisning evalueres av elevene, lærerne og POFUs undervisere. Ved endt semester går vi gjennom alle tilbakemeldingene og gjør hensiktsmessige endringer i undervisningsopplegget. Våren 2018 svarte 79% av elevene at undervisningen var bra eller veldig bra.  
Innholdet i undervisningen
Undervisningen revideres hvert semester ut ifra tilbakemeldingene vi får fra elevene, lærere og underviserne, og består i dag av tre deler:
Del 1
Vi utforsker følelsers funksjoner, og hvordan vi kan håndtere dem. I tillegg ser vi på ulike sider ved tankers virksomhet, og hvordan tanker påvirker oss.
Del 2
Vi snakker om at alle møter på utfordringer i livet, og at livet svinger. Vi utforsker hva som kan være kjennetegn vansker, og hvor man kan søke hjelp. Vi fordyper oss også litt i noen ungdom er særlig interesserte i: Hvordan å være en venn for noen som har det vanskelig.
Del 3
Her snakker våre undervisere om ting vi vet fra forskning at er viktig for den psykiske helsen, og gjør noen øvelser tilknyttet dette. I tillegg får vi ungdommene til å dele sine tips med hverandre, og lager en felles «idèbank» til klassen.