Besøk ved Breivang Videregående Skole
Den siste tiden har POFU Tromsø besøkt elever ved Breivang videregående skole, hvor totalt ti undervisere har vært i sving. De har besøkt og holdt undervisning for fem klasser på første trinn. Alle syns det var utrolig givende å få holde undervisning for elever på videregående skole, og denne våren skal alle undervisere i Tromsø få prøve seg på å holde undervisning for videregående klasser, noe vi gleder oss masse til!
Vi har i den forbindelse tatt en liten prat med et par av våre undervisere i Tromsø, Marlen Erlandsen Pedersen og Torhild Hermansen, for å få svar på;
- Hva er det mest givende med å være POFU-underviser?
- Hvordan var det å undervise på en videregående skole?
- Hvilke tilbakemeldinger får dere fra elevene?
Hva er det mest givende med å være underviser?
«Det jeg synes er det beste med å være underviser er kommunikasjonen man får med elevene. Ikke bare er det et stort pluss for utdanningen vår å få jobbe på denne måten meg faget, men et enda større pluss er muligheten til å få et innblikk i hva ungdom tenker om det. Hva de har lyst å vite mer om og hva de kan fra før» – Torhild Hermansen
«Det var veldig spennende for oss som undervisere å gå fra å undervise på ungdomsskolen til videregående, da man kan tenke seg til at elever i videregående kanskje har mer erfaring eller tanker rundt temaet psykisk helse. Elevene her sitter også på masse kunnskap og har spørsmål relatert til temaet, som vi selv kanskje ikke har tenkt på i forkant.» – Marlen Erlandsen Pedersen
«Noen ganger kan man få seg en skikkelig overraskelse når man stiller spørsmål i klassen, med nye innspill og vinkler til faget, som man ikke selv har tenkt på før. Det må være noe av det beste med å være underviser.» – Torhild Hermansen
«Psykisk helse er utrolig viktig å vite noe om, og også viktig å snakke om!» – Marlen Erlandsen Pedersen
Hvordan var det å undervise på en videregående skole?
«Det var ganske annerledes å undervise på VGS kontra å undervise på ungdomstrinnet, man får muligheten til å gå dypere inn i teamene i miniforedragene og diskutere rundt dem på en annen måte enn på ungdomsskolen. Jeg fikk også inntrykk av at mange av elevene møtte til opplegget med forventninger til svar på temaer knyttet til psykisk helse. Slik som hvordan en kan være en god venn for noen som har det vanskelig, eller hvordan man selv kan møte hverdagens utfordringer.» – Torhild Hermansen
«Det er veldig gøy og ikke minst givende å få være med på å undervise i et så viktig tema for ungdom. Å undervise på videregående gir kanskje mer igjen til oss undervisere, med tanke på at elevene virker å ta undervisningen mer innover seg, samtidig som kanskje flere kjenner seg igjen. Det er likevel viktig å få dette tilbudet allerede på ungdomsskolen, for selv skulle jeg ønske min ungdomsskole fikk dette tilbudet når jeg gikk der.» – Marlen Erlandsen Pedersen
Var det noe spesielt elevene sa?
«I de anonyme evalueringsskjemaene vi får etter undervisningen hender det at man får noen skikkelig fine tilbakemeldinger. Eksempelvis var det en elev som likte best miniforedraget om hvordan man kan venn for noen som har det vanskelig, fordi eleven selv sto i den situasjonen. Da får man virkelig følelsen av at man har gjort noe bra og at POFU gjør en viktig jobb for ungdom.» – Torhild Hermansen
Stor takk til Elisabeth Wisdom, lærer for 1MK (media og kommunikasjon) for de flotte bildene.