Klikk her for nedlasting av utskriftsvennlig versjon.

Kort om oppgaven
I denne øvelsen skal elevene plassere seg på en rekke eller i klasserommets hjørner basert på hvordan de forholder seg til noen spørsmål du stiller. Du intervjuer noen av elevene om hvorfor de valgte å stille seg der de gjorde.
Bakgrunn
Noe av det viktigste vi gjør for å ta vare på vår psykiske helse, er å knytte bånd til andre mennesker. Samhold er godt og viktig for oss. Det å leke i en klasseromssituasjon og bli bedre kjent, er en god måte å jobbe med å knytte bånd.
Mål med oppgaven
- Elevene skal bli bedre kjent med hverandre, på en annen måte enn man pleier, og kjenne på at lek kan ha en god effekt på oss.
- Lærer skal få inspirasjon til å bruke lek til å både styrke samhold i klassen, men også fremme god psykisk helse generelt.
Slik gjøres oppgaven
1. Rydd plass i klasserommet, slik at det er plass til at elevene kan stille seg på rekke diagonalt i rommet, og stille seg i de forskjellige hjørnene. Dere kan velge å gjøre bare rekkeoppgavene eller bare hjørneoppgavene, dere kan gjøre alle oppgavene eller velge noen fra begge.
2. Introduser temaet og oppgaven, ved hjelp av informasjonen over.
3. Rekkeoppgavene:
Les hver instruksjon under, og for hver av dem få elevene til å finne ut hvor de skal plassere seg i rekka, ved hjelp av å spørre hverandre om nødvendig informasjon. Vis tydelig hvor elevene skal stille seg for de ulike ytterpunktene. Eksempler på ytterpunkter ser dere bak de første oppgavene. For de resterende oppgavene må elevene selv finne ut av hva som er ytterpunktene ved å spørre hverandre.
Still dere på en rekke ut fra …
-
- … når på året dere har bursdag (1. januar er i dette hjørnet, og 31. desember er i dette hjørnet).
- … hvor interessert du er i fotball (ingen interesse er i dette hjørnet, og superinteressert er i dette hjørnet).
- … hvor mange ganger dere svømmer i løpet av året.
- … hvor mange timer dere bruker på sosiale medier hver dag.
- … hvor mange filmer dere ser i løpet av en måned.
- … hvor mange bøker dere har lest i år.
Intervju utvalgte elever om hvorfor de stilte seg der de gjorde, for oppgaver der det passer.
4. Hjørneoppgavene:
Les hver instruksjon under, og for hver av dem få elevene til å stelle seg i det hjørnet som representerer riktig svaralternativ eller egenskap for dem. Vis tydelig hvilket hjørne som tilhører hvilket svaralternativ.
-
- Hvilken egenskap ville du helst våknet opp med av å kunne fly – lese tanker – være usynlig – kunne gå tilbake i tid?
- Hva liker du best av action – krim – romantisk komedie – dokumentar?
- Hvilket dyr ville du helst vært av pelikan – elefant – hund – ørret?
- Hvem ville du helst spist middag med av Barack Obama – Kim Kardashian – Kygo – Greta Thunberg?
Intervju utvalgte elever om hvorfor de stilte seg der de gjorde, for oppgaver der det passer.
FORSLAG TIL VIDERE ARBEID
Be noen av elevene om å lage oppgaver og å administrere leken for klassen.
Still klassen et refleksjonsspørsmål: Hvorfor er slike leker som dette viktige for oss?