Klikk her for nedlasting av utskriftsvennlig versjon.

Kort om øvelsen
I denne øvelsen skal elevene sitte individuelt og skrive ned noen vennlige ting til seg selv.
Bakgrunn
Å få anerkjennelse er viktig for god psykisk helse. Det kan man få fra andre, men også fra seg selv. Å anerkjenne seg selv handler mye om å “snakke” vennlig til seg selv, med tankene våre. Det kan være vanskelig, og det er vanlig at ens selvsnakk blir litt for kritisk. Og det krever nettopp øvelse – som med alle andre ferdigheter. Da POFU-underviserne var på besøk ble anerkjennelse og vennlig selvsnakk trukket frem som en av hverdagsvanene, og det ble gjort en lignende øvelse som denne, hvor elevene først ga et kompliment til sidemannen før de etterpå skrev ned tre vennlige ting om seg selv. Vennlig selvsnakk var også et tema under del 1 om psyken, hvor det ble gjort en øvelse der klassen ble delt i to, og delene i hver sin omgang var underviserens henholdsvis vennlige og kritiske selvsnakk.
Mål med oppgaven
- Elevene skal få øve seg på mer vennlig selvsnakk.
- Lærere skal bli bevisst betydning av kritisk vs. vennlig selvsnakk, og bli inspirert til hvordan å tematisere dette i klassen.
Slik gjøres oppgaven
1. Introduser temaet og øvelsen ved hjelp av informasjonen over. Understrek at å snakke vennlig til seg selv kan være vanskelig og kjennes litt kleint, og er noe man må øve på.
2. La elevene sitte for seg selv og skrive ned tre vennlige ting de kan si om seg selv fra den siste uka. Det kan være noe de er glad for ved seg selv, noe de klarte eller en egenskap som de verdsetter.
Hvis noen synes det er vanskelig, kan du stille følgende hjelpespørsmål: Har du noe du liker å gjøre? Hva kunne andre sagt om deg? Be gjerne elevene si det de skriver inni seg – som en beskjed de gir til seg selv.
Tips
Gjør dette hver uke for å øke elevenes evne til å snakke vennlig med seg selv. Dette er en viktig, men krevende ferdighet, som krever tid og øvelse.