David går i niendeklasse. Han er ikke så interessert i skolen og får ikke så veldig gode karakterer, men er veldig glad i fotball. Siden han var liten har han ønsket å bli fotballproff. Etter en skade han fikk på kamp for omtrent to måneder siden, som gjorde at han måtte ta en pause fra fotballen, har han imidlertid begynt å fokusere mer på å bygge muskler. Han har lest seg opp på hvilken mat og treningsform som fremmer muskelvekst, og følger nå et strengt trenings- og spiseregime for å oppnå det han anser som idealkroppen. Dette bruker han mye tid og krefter på å tenke på og opprettholde. Han kan bruke flere timer om dagen på dette. Etter at en venn kommenterte at David hadde med seg annerledes lunsj enn tidligere, synes han nå at det er mer og mer ubehagelig å spise sammen med andre. De fleste dagene sitter han nå helt for seg selv i lunsjen. Vennens kommentarer har også gjort ham usikker på om de reagerer på flere ting enn matvanene, og han bruker nå mye tid på å tenke på hva andre synes om ham og å vurdere alt han selv gjør i ulike sosiale situasjoner. Dette gjør ham nervøs og usikker, og han har episoder hvor hjertet banker veldig hardt og fort. Han har begynt å takke nei til invitasjoner, både fordi mye sosialt samvær innebærer matsituasjoner og fordi han synes det er slitsomt å hele tiden være på vakt overfor andres vurderinger av ham. Venner både fra fotballen og skolen har sagt til ham at de synes de mister ham litt, både fordi de ser ham mindre og fordi han er virker mindre interessert i dem og det de har pleid å snakke om tidligere.
Forslag til mulige kjennetegn:
- Følger strengt trenings- og spiseregime
- Bruker mye krefter og flere timer om dagen på regimet
- Ubehagelig å spise med andre
- Sitter for seg selv i lunsjen og takker nei til invitasjoner (tilbaketrekning)
- Tenker mye på hva andre synes om ham
- Vurderer seg selv overdrevent mye
- Nervøs
- Usikker
- Hjertebank
- Mer ensrettet
- Mister kontakt med venner
- Dette har utviklet seg over tid
- Er annerledes enn tidligere og har gått ut over hans funksjonsnivå og relasjoner